…a viselkedésterápia (behaviorizmus) és a lélekelemzés (pszichoanalízis). E kettő különböző iskolái, módszerei és alkalmazásai jelennek meg.
A keresztény szakemberek és segítők természetesen különböző mértékben ágyaznak meg a Bibliára hivatkozva ezeknek a megközelítéseknek. Elsősorban nem pszichológiai iskolát választanak, hanem a már meglevő ember- és társadalomszemléletükhöz keresnek a Bibliából igazolást. Ennek következtében lesz kifejezett vagy indirekt segédtudomány számukra a pszichológia.
A pszichológiai iskola megválasztása általában öntudatlan, hiszen már előzetesen két út közül választott a lelki segítő mint felhasználó: a viselkedés vagy a belső állapot megváltoztatása között.
A választás mögött öntudatlan életértelmezési, bibliaértési, önismereti és önfejlődési felfogás húzódik.
LÉLEKELEMZÉS
E felfogás szerint minden változást Isten kezdeményez, a Szentlélek titokzatosan érint, késztet, ébreszt vágyat bennünk egész életünk során – közvetlenül vagy közvetetten – azért, hogy változásunk és fejlődésünk minél folyamatosabban történjen. Ezért a Biblia értelmezésénél a változást akadályozó vagy indukáló történetekből indul ki, így a múlt és a jelen elakadásainak vagy érintéseinek megragadása és megértése adja számára a változási folyamat vezérfonalát. A viselkedési igyekezettől független belső változásban hisz, amely aztán teljesen befolyásolja a viselkedést is. Ahogy mindezt nagyon határozottan állítja Jézus Nikodémussal való éjszakai beszélgetésében: „Bizony, bizony, mondom neked, ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten országába. Ami testtől született, test az, és ami Lélektől született, lélek az. A szél fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön és hová megy: így van mindenki, aki a Lélektől született.” A segítő szakember itt először arra vezeti kliensét, hogy az pontosan érzékelje a lelkében és gondolataiban zajló történéseket, megtalálja és megértse helyzetének okait, és így keressenek, találjanak együtt olyan módokat, éltető impulzusokat, „forrásokat”, melyek a gyógyulás útjára vezetik.
Ezt a módot segíti a lelkek megkülönböztetése, amelynek feladata, hogy a kliens megnyilvánulásaiban a pszichés és a pneumatikus hatások között képes legyen a segítő éles különbséget tenni.
VISELKEDÉSTERÁPIA
A viselkedésterápiás felfogás szerint: ha valaki meg is tért, újjá is született, akkor is az ő felelőssége és kötelessége egész keresztény élete során, hogy a Bibliában leírt krisztusi jellemvonásokat kialakítsa és a keresztény viselkedésmódokat kövesse, gyakorolja. E nézet élesen szétválasztja azt, amit Isten változtat az emberben, és amit azután neki kell magán változtatnia. A hangsúly a segítés során azon van, amit a lelkigondozottnak mint kereszténynek meg kell tennie, el kell sajátítania, meg kell változtatnia. Ezért ilyeneket mondanak az e felfogást követő szakemberek, segítők: „Meg kell bocsátanod! Légy alázatos! Légy hálás! Állj be a szolgálatba!…” Úgy hiszik, ha a keresztény hajlandó megtenni a kívánatos cselekedeteket, akkor ez automatikusan megváltoztatja őt magát is. Tény, hogy létezik az a lélektani törvényszerűség is, amikor a sokszor ismételt cselekvés megváltoztatja a belső attitűdöt. De a keresztény bibliaértelmezés szerint nem a külső cselekvés változtatja meg döntően a belső állapotot.
Jézus a csupán külső cselekvésre koncentráló módszert a „meszelt sírok” hasonlattal írja le: „Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert megtisztítjátok a pohár és a tál külsejét, belül pedig tele vannak rablásvággyal és féktelenséggel. Vak farizeus, tisztítsd meg először a pohár és a tál belsejét, hogy azután a külseje is tiszta legyen! Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert hasonlók vagytok a meszelt sírokhoz, amelyek kívülről szépnek látszanak, de belül tele vannak halottak csontjaival és mindenféle tisztátalansággal. Így kívülről ti is igaznak látszotok az emberek szemében, de belül tele vagytok képmutatással és törvényszegéssel.”
A CSAK VISELKEDÉSTERÁPIÁS SEGÍTÉS VESZÉLYEI
A viselkedésterápiát követő keresztény pszichológusok, mentálhigiénés szakemberek, szociális munkások és lelkészek teljes cselekvésterápiává növesztik munkásságukat, amelyhez a Szentírás felszólító és útmutató mondataiból egész rendszert építenek ki a módszertanukhoz.
Ezzel felmentik magukat az alól, hogy a segítségért hozzájuk fordulók lelkében megtalálják a valódi okokat, terápiás gyakorlatuk pedig felhatalmazza őket arra, hogy a klienseiket okolják a helyzeteikért.
A keresztény viselkedésterápiát alkalmazók hajlamosak előadásaikon, írásaikon és terápiáikon keresztül bűntudatot kelteni, mivel egy kreált „bibliai” ideál felé próbálják mozgatni bajba jutott klienseiket. A keresztény perfekcionizmus motiválja őket, az a képzet, hogy milyennek kell lennie a meggyógyult kereszténynek. Ilyen és hasonló képzetek a mozgatóik: „a keresztény hívő nem haragudhat, meg kell bocsátania, a szeretetnek mindent el kell tűrnie, szolgálni kell a többieket…” Ezzel a szakemberek a laikusok számára teljesen összekeverik a pszichés és a hitbeli „tennivalókat”, amivel a manipulálást beengedik a segítő-kliens kapcsolatba.
Meglátásom szerint a viselkedésterápia Bibliára alapozó és arra hivatkozó kizárólagos használata idegen a keresztény lelkiségtől. Hiszen a keresztény hit éppen arra alapozódik, ami fölött a hívő nem rendelkezik, de mégis egyedül az képes megváltoztatni őt. Ezt érti a kereszténység kegyelem alatt, amely nem más, mint olyan váratlan élmény, amelynek impulzusa a változáshoz szükséges erővel tölti meg a lelket. A kereszténység lényege épp az a hit, hogy a belső változás a viselkedés megváltozása előtt történik.
Keresztényként veszélyes tévedés, ha a változást az akaratunk, cselekvőképességünk fokától tesszük függővé. Ezen a pályán csak az erős akaratú emberek lesznek eredményesek, ők pedig becsapják magukat is, másokat is, azt gondolva, hogy ez a keresztény fejlődés útja.
A keresztény lelkigondozó dolga az, hogy kliensét rávezesse, hogyan tud meggyógyulni.
Ilyen értelemben neki még indirektebbnek kell lennie, mint a világi szakembernek, hiszen neki hitéből fakadóan számolnia kell a váratlan pneumatologikus (Szentlélek) közvetlen és áttételes hatásokkal is. Természetesen lehet ő is a Lélek eszköze, de semmiképp sem nagyképű irányítója annak.
Háló Gyula