• Rólunk
  • Kapcsolat
  • En

A pedagógus a CSALÁD része

Elolvasási idő: 3 perc
Elolvasási idő: 3 perc
A szülők mellett a pedagógusok a gyermekeink életében a legmeghatározóbbak. A jövőben még inkább azok lesznek a társadalom változásai során.

A pedagógus régen is a család részeként végezte hivatását.

De mára nevelési szerepük olykor a szülőit is kénytelen helyettesíteni.

Ahogy folyamatosan csökken a szülőknek a gyermekükkel töltött aktív ideje, ezzel párhuzamosan egyre nagyobb szerepe és hatása van a pedagógus személyiségének a diákokra. A szülők a jóléti-fogyasztói társadalom tárgyi eszközeivé válnak gyermekeik szemében. Öntudatlanul az a fókusz erősödik a fiatal generációban, hogy mit kaphat és mire kaphat engedélyt a szüleitől. Ezt a folyamatot a szülők „legyen neki jobb vagy még jobb” életérzése tovább indukálja. Ezért a szülők nevelői hatása egyre csökken, hiszen a gyermek anyja és apja szerepét nem karakterében és kapcsolatában értelmezi, hanem tőle való viszonyában. Fő kérdése, hogy beleillik-e anyja és apja az ő számára a fogyasztói társadalom által sugallt és felkínált rendszerbe, mint akiktől megkaphatja áhított tárgyait, lehetőségeit. A szülői szerep mihamarabb tárgyiasul, miközben óvó nénijével, tanítójával (később tanáraival) napi 6-8 órát is személyesen együtt tölt.

Ennek a szülői házon kívüli kapcsolatnak meghatározó mélysége, hosszú távú hatása lehet, ha a pedagógus nagy lélek.

Néhány évvel ezelőtt az tudatosodott bennem, hogy a pedagógus a másik szülő. Mára pontosítanom kell, mert egyre több gyermek számára az anyja és az apja a másik szülő a pedagógus után. Jobban hallgat tanítójára, jobban elfogadja tőle az irányítást, mint szüleitől. Pedagógus barátaimtól egyre gyakrabban hallom, hogy a szülők arra kérik, hogy ő beszéljen a gyerekkel, mert ők már tehetetlenek, rájuk már nem hallgat. A pedagógust egyre több szülő a család részének tekinti.

A pedagógus személyisége ebben a krízises folyamatban létfontosságú a diákok személyiségfejlődése és az egész társadalom szempontjából. Ezért mára meghatározó a pedagógusok képzésében, továbbképzésében a személyiség fejlődése, éretté válásának segítése. A pedagógustársadalom eddig is nagyszerű pedagógiai és pszichológiai tudással és képességgel rendelkezett a szülői átlaghoz képest. Ezt a kincset érdemes tovább gyarapítani a személyiség egészségével, gazdagításával az egyre növekvő családi szerepkörben.

Háló Gyula

 

Kiemelt kép: unsplash.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp