Három férfi, három kezdet, három esély. Valójában a két szélső a kulcsszereplő, de Noé is fontos. Ő az özönvíz egyetlen túlélője (természetesen nyolcadmagával). Az első Ádám elbukott, a második Ádám tökéletes életet élt – és halt. Így mentett meg minket, helyrehozva azt, amit az első ember(pár) elrontott.
A bűn nem csak apró hiba. Rendszerhiba!
Ezt nevezi a teológia eredendő bűnnek, ami az emberiség velejéig érő, mindent átható romlottságára utal. A bűn nemcsak a külső tetteket, hanem a belső indítékokat is beszennyezte. Nemcsak a kezek vagy a száj, hanem a gondolatok és a szív is teljesen át lett itatva, meg lett fertőzve általa.
A bűn tehát belülről fakadó és kifelé hatással levő jelenség az emberek életében. Nincs ez alól kivétel. Pontosabban csak egy: az Istenember. A bűn nem maradt az Édenben, továbbterjedt. Nem mosta el az özönvíz, a bárkából is kijött. Két lábon. Elárasztotta emberek által – újra – az egész világot.
Három férfi – különösen az első és utolsó; nos a világ története bennük írható le! Esély, bukás, új kezdet, (hiú) remény, csalódás, megoldás… Végül: három férfi, három kert. Az első elbukott a paradicsomban, a második – Noé – szintén kudarcot vall szőlőskertjében. Megittasul. Ádámhoz hasonlóan lemeztelenül, méltatlanul megszégyenül.
A harmadik – Jézus – szintén próbára tétetik a Gecsemánéban. De ő győz!
S bár szintén az első kettőhöz hasonlóan lemeztelenítve, lecsupaszítva, megszégyenítve látjuk (a kereszten), mindvégig tökéletesen bejárja azt az Isten által számára kijelölt emberi utat, amit senkinek sem sikerült korábban. Se előtte, se utána – azóta sem.
Ő a mi egyetlen reményünk, a második Ádám, akire az Ószövetség nagy alakjai is mutatnak: Jézus Krisztus! Hála és dicsőség neki, hogy elvégezte helyettünk, miattunk és értünk mindazt, ami nyomán helyreállhat a bűneset során megromlott kapcsolat Isten és ember között, és aminek nyomán ott lehetünk majd egy nap vele. Örökké!
„Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, az Igaz a nem igazakért, hogy Istenhez vezessen minket, miután halálra adatott test szerint, de megeleveníttetett Lélek szerint. Így ment el a börtönben levő lelkekhez is, és prédikált azoknak, akik egykor engedetlenek voltak, amikor Isten türelmesen várakozott Noé napjaiban a bárka készítésekor. Ebben kevés, szám szerint nyolc lélek menekült meg a vízen át.” Krisztus halálának és feltámadásának gyümölcse (1Péter 3,18–20).