A jelenet a Galileába való visszatérés előtt játszódik. Nem közismert, de ez a beszélgetés az egyik leghosszabb párbeszéd János evangéliumában. A samáriai kútnál Jézus áttöri a nemi hovatartozás, az etnikai hovatartozás és a szentség korlátait. A történetben szereplő nő egy olyan társadalomban él, ahol folyamatosan megalázzák, figyelmen kívül hagyják; a zsidó nép által megvetett néphez tartozik; és az a tény, hogy öt férje volt, és egy hatodik férfival él együtt, társadalmilag kitaszítottá teszi. Krisztussal való rendkívüli találkozása, elméjének és szívének megnyitása az üdvösségüzenet előtt lehetővé teszi számára, hogy tanúságot tegyen a Messiásról. A samáriai asszony és Jézus találkozása az egyik legmeghatóbb és legmélyebb jelentéssel bíró történet az evangéliumokban.
Ez a beszélgetés nemcsak a kegyelemről és a megváltásról szól, hanem a társadalmi és vallási határok átlépéséről is.
A történet:
Jézus éppen Júdeából Galilea felé tartott, és útja Samárián keresztül vezetett. Ez önmagában is szokatlan volt, hiszen a zsidók és a szamaritánusok évszázadok óta ellenséges viszonyban álltak egymással. A zsidók tisztátalannak tartották a szamaritánusokat, és általában elkerülték a velük való érintkezést. Délidőben Jézus megállt egy kútnál, amelyet Jákob kútjának neveztek, és míg tanítványai elmentek élelmet vásárolni, ő egyedül maradt. Ekkor érkezett egy samáriai asszony, hogy vizet merítsen. Az asszony ebben a szokatlan időpontban jött a kúthoz, hogy lehetőleg ne találkozzon senkivel. Valószínűleg asszonytársai megvetették az életvitele miatt, akik egyébként a kútnál fontos társasági életet folytattak.
Jézus megszólította az asszonyt: „Adj innom!” (János 4,7) Ezzel a kéréssel Jézus máris áthágott két komoly társadalmi normát: egyrészt egy zsidó férfiként szóba állt egy samáriai nővel, másrészt pedig ivóvizet kért tőle, ami azt jelentette, hogy kész volt érintkezni azzal az edénnyel, amit egy szamaritánus használt. Az asszony meg is lepődött és így válaszolt: „Hogyan? Te zsidó létedre tőlem kérsz inni, mikor én samáriai vagyok?” (János 4,9) Jézus azonban egy mélyebb szintre terelte a beszélgetést. Elmondta, hogy ha az asszony ismerné, kihez beszél, inkább ő kérne tőle vizet – de nem akármilyen vizet, hanem élő vizet, amely örök életet ad. Az asszony először szó szerint értette Jézus szavait, és arra gondolt, hogy talán Jézus valami különleges forrásról beszél. Kíváncsian kérdezte: „Uram, merítőedényed sincs, a kút is mély, honnan vennéd az élő vizet?” (János 4,11)
Jézus ekkor kifejtette üzenetének lényegét: „Aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik, de aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrásává lesz benne.” (János 4,13–14)
A beszélgetés következő szakaszában Jézus feltárta az asszony múltját. Elmondta neki, hogy öt férje volt, és akivel most él, az nem a férje. Az asszony megdöbbent, mert rájött, hogy Jézus ismeri életének minden titkát. Ez azonban nem elutasításhoz vezetett, hanem felismeréshez és megtéréshez.
Ekkor a nő vallási kérdést tett fel: hol kell imádni Istent – Jeruzsálemben vagy a Garizim hegyén? Jézus válasza ismét forradalmi volt: „Higgy nekem, asszony, hogy eljön az óra, amikor nem ezen a hegyen, nem is Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. Ti azt imádjátok, akit nem ismertek, mi azt imádjuk, akit ismerünk, mert az üdvösség a zsidók közül támad. De eljön az óra, és az most van, amikor igazi imádói lélekben és igazságban imádják az Atyát, mert az Atya is ilyen imádókat keres.” (János 4,21–23) A beszélgetés végén az asszony azt mondta: „Tudom, hogy eljön a Messiás, akit Krisztusnak neveznek, és amikor eljön, kijelent nekünk mindent.” (János 4,25) Jézus ekkor nyíltan kijelentette: „Én vagyok az, aki veled beszélek.” (János 4,26)
Ez az asszony életének fordulópontja volt.
Hátrahagyta vizeskorsóját, és visszasietett a városba, hogy elmondja az embereknek, kit talált. Az ő tanúságtétele révén sok szamaritánus hitt Jézusban.

A jelenet a 4. századi római katakombákban több falfestményen is megjelenik, például a San Callisto- és a Domitilla-katakombákban. Ezek az őskeresztény művészet egyik legkorábbi példái, amelyek teológiai, vallástörténeti és kultúrtörténeti szempontból is rendkívül fontosak. A katakombafestmények sokszor pogány római művészeti elemeket is felhasználnak.
A 4. századi Rómában a kereszténység átmenetet élt meg az üldöztetéstől az elfogadottságig. Nagy Konstantin császár Kr. u. 313-ban kiadta a milánói ediktumot, amely vallásszabadságot biztosított a keresztényeknek. A század végén, Theodosius császár uralkodása alatt (391) a kereszténység államvallássá vált.
A korai keresztények a katakombákban nemcsak temetkeztek, hanem titkos istentiszteleteket is tartottak, és ezek falain az első keresztény művészeti ábrázolások is megjelentek. A katakombák festményei és domborművei egyszerű, stilizált formában ábrázolják a bibliai jeleneteket, gyakran szimbolikus jelentést hordozva. Az üldöztetések idején a keresztény ikonográfia rejtett üzeneteket közvetített, amelyek csak a beavatottak számára voltak egyértelműek.
A katakombákban található ábrázolások egyszerűek, ikonikus, stilizált formákat használnak, amelyek a klasszikus római festészet és mozaikművészet hatását tükrözik.
Jézus Krisztus fiatal, szakáll nélküli férfiként jelenik meg, ami a korai keresztény ábrázolások egyik sajátossága.
Tunikát és palástot visel, jobb kezét gyakran tanító gesztusban (rhetorikai kézmozdulat) emeli fel, ami azt jelzi, hogy ő a bölcsesség és az igazság forrása. A samáriai asszony egyszerű ruházatú nő, aki Jézus felé fordul, kezében korsóval, amely a hétköznapi szükségleteket és a földi világot szimbolizálja. A kút gyakran oszlopos vagy kör alakú szerkezetként jelenik meg, néha csupán egy egyszerű vonallal jelölt medenceként. Ez nemcsak a bibliai történet fizikai helyszínét jelöli, hanem a keresztség szimbóluma is.
A perspektíva hiánya jellemző, az alakok inkább szimbolikus jelentést hordoznak, mintsem valósághű ábrázolást. A katakombákban a keresztelési szertartásokat gyakran titokban végezték, így ez az ábrázolás az új megtérők számára is különös jelentőséggel bírt. Ez a falfestmény tehát nemcsak művészeti alkotás, hanem egy vizuális evangélium, amely a 4. századi keresztények hitét és identitását erősítette.

Ez a műalkotás nemcsak a korai keresztény ikonográfia egyik kiemelkedő példája, hanem egyben betekintést nyújt a bizánci művészet formavilágába és teológiai mondanivalójába is. Ravenna az 5–6. században a Nyugatrómai Birodalom, majd a Bizánci Birodalom egyik fontos központja volt. A várost 540-ben I. Jusztiniánusz császár csapatai elfoglalták és Bizánchoz csatolták, így művészete erősen tükrözi a keleti kereszténység vizuális nyelvét. A Sant’Apollinare Nuovo-bazilikát eredetileg a keleti gót uralkodó, Nagy Theodorik építtette az ariánus keresztény közösség számára, de Jusztiniánusz uralma alatt ortodox templommá alakították át, és mozaikjait ennek megfelelően módosították.
A „Krisztus és a szamaritánus nő” jelenet a templom hajójának egyik fali mozaiksorában helyezkedik el, amely Jézus földi életének különböző eseményeit mutatja be.
Az ilyen mozaikok nem pusztán díszítőelemek voltak, hanem teológiai és pedagógiai célokat is szolgáltak, segítve az írástudatlan hívőket a bibliai történetek megértésében.
Jézus Krisztus a mozaikon hosszú tunikát és palástot visel. Feje körül keresztes dicsfény (glória) látható, utalva isteni és megváltói szerepére. Jobb keze áldásra emelkedik, bal kezében talán tekercset tart, ami tanítói szerepére utal. A samáriai asszony elegáns, hosszú ruhában jelenik meg, amely korabeli bizánci női viseletet tükröz. A kezében tartott korsó egyértelmű utalás a Jákob kútjánál zajló jelenetre. Testtartása érdeklődést és tiszteletet sugall, amely a történet lényegét tükrözi: a hitre jutás folyamatát. A kút a mozaik egyik központi eleme, amely gyakran egyszerű, oszlopos szerkezetként jelenik meg. Ez a fizikai és lelki megtisztulás szimbóluma, hiszen Jézus az „élő vízről” beszél az asszonynak, amely az örök életet adja.
A bizánci művészet egyik jellegzetessége az ikonikus és stilizált ábrázolásmód. A mozaik alakjai frontális vagy enyhén oldalirányú nézetben jelennek meg, a perspektíva még nem realisztikus, hanem hierarchikus, vagyis a fontosabb alakok nagyobb méretűek. A mozdulatok és gesztusok stilizáltak, de kifejezőek, ami az üzenet egyértelmű közvetítését segíti.
A mozaik apró, többnyire üveg- és márványtesszerákból (kis kockákból) készült. Az arany háttér ragyogása az isteni jelenlétet hangsúlyozza, míg az alakok stilizált, merev testtartása a bizánci művészet ikonikus jellegzetessége. A drapériák redői egyszerűsítettek, de finoman kidolgozottak, és a színek kontrasztja is figyelemre méltó. A háttér általában arany vagy egyszínű, ami az időtlenséget és a transzcendens dimenziót jelképezi. Ez is jelzi, hogy a jelenet nem pusztán földi esemény, hanem teológiai értelemben is fontos üzenetet hordoz.

A „Krisztus és a szamaritánus asszony” című elefántcsont dombormű a késő gótikus vallásos művészet egyik kiváló példája. A Bode Múzeumban (Berlin) található alkotás az elefántcsont-faragás magas szintű mesterségbeli tudását tükrözi. Az elefántcsont-faragás a középkorban különösen nagy becsben állt, mivel az anyag ritkasága és finom megmunkálhatósága miatt kiválóan alkalmas volt részletgazdag vallásos jelenetek ábrázolására. A 15–16. század fordulóján Alsó-Rajna és Hollandia területén az elefántcsontból készült domborművek különösen népszerűek voltak, és gyakran liturgikus tárgyak, privát áhítathoz használt kis oltárok vagy hordozható retábulumok részeként szolgáltak.
A dombormű magas fokú részletessége azt mutatja, hogy mestere jártas volt a finom vonalak és plasztikus formák kialakításában. Az elefántcsont lehetővé tette a finom textúrák és arcok aprólékos kidolgozását, ami különösen jól megfigyelhető Krisztus és a samáriai asszony öltözékén és arckifejezésén.
Jézus Krisztust hosszú, redőzött palástban ábrázolják, amely finoman követi testének vonalait. Jobb keze gyakran tanító gesztusban van, amely hangsúlyozza a jelenet didaktikus és teológiai jelentőségét.
Arca bölcs és szelíd, ami azt sugallja, hogy ő nemcsak beszél, hanem meghívja az asszonyt a lelki megújulásra.
A samáriai asszony gazdagon redőzött ruházatban jelenik meg, amely a késő gótikus viseletet tükrözi. Kezében vizeskorsó látható, amely szimbolikusan összekapcsolódik Jézus „élő víz” tanításával. Fejtartása és testtartása érdeklődést és alázatot fejez ki. Jákob kútja a kompozíció középpontjában áll, és gyakran klasszikus oszlopos formában jelenik meg, utalva az ókori építészetre. A vízforrás fizikai és szimbolikus értelemben is a megtisztulást és a lelki életet jelképezi.
A jelenet szimmetrikusan van megkomponálva, ahol Krisztus és a samáriai asszony egymással szemben állnak, a kút pedig vizuálisan és teológiailag is középpontba kerül. A két alak testtartása és gesztusai egyértelmű párbeszédet sugallnak, amelyben a hitre jutás folyamata ábrázolódik.
4. Jan Joest von Kalkar: Krisztus és a szamaritánus asszony Jákob kútjánál (1508)
Jan Joest von Kalkar (kb. 1450–1519) észak-németalföldi festő, aki késő gótikus és korai reneszánsz stílusban alkotott. Főként vallási témájú festményeiről ismert, amelyek részletgazdag kidolgozottságukkal és finom színkezelésükkel tűnnek ki. „Krisztus és a szamaritánus asszony Jákob kútjánál” című festményének ikonográfiája, kompozíciója és szimbolikája mély teológiai és művészeti üzeneteket hordoz.
A festmény fókuszában Jézus és a samáriai asszony található. Jézus általában világos ruházatban, enyhén megemelt jobb kézzel látható, amely a tanítás gesztusa. Nyugodt, szelíd arckifejezése a bölcsességét és irgalmasságát hangsúlyozza. Feje körül dicsfény (glória) sugározza isteni mivoltát.
A samáriai asszony gyakran színes, gazdag drapériázottságú ruhában jelenik meg, ami arra utal, hogy egy világi életet élő nő, akinek élete fordulóponthoz érkezik. Kezében vagy mellette ott van a korsó, amely az ő fizikai szükségletét és mindennapi életét szimbolizálja, de amelyet a találkozás végén hátrahagy, jelezve lelki megújulását.
A festmény hátterében egy nyugodt, részletgazdag táj látható, amely az észak-európai késő gótika és kora reneszánsz festészet jellegzetessége. A háttérben feltűnik egy város és egy út, amely a samáriai asszony további sorsát előrevetíti: visszatér a városba, hogy elmondja az embereknek, kivel találkozott. A táj és a kompozíció mélységérzetet ad, ami a reneszánsz perspektíva alkalmazására utal. A világos és sötét tónusok váltakozása (chiaroscuro) kiemeli a főszereplőket, és drámai hatást kelt.
Jákob kútja a jelenet központi eleme, nemcsak fizikai értelemben, hanem teológiai szempontból is.
A kút a hagyományos vízforrás, amely a mindennapi élet fenntartásához szükséges, de Krisztus jelenléte ezt egy magasabb, lelki szintre emeli: ő az „élő víz” forrása, amely az örök életet jelképezi. A kút gyakran kerek vagy nyolcszögletű formában jelenik meg, utalva a keresztelőmedencére és a keresztség szentségére, amely a lelki megtisztulást és újjászületést jelenti.
A víz az egyik legfontosabb keresztény szimbólum, amely a megtisztulást, az életet és a Szentlelket jelképezi. Krisztus ígérete – az „élő víz” – az örök életre utal, amelyet ő ad mindazoknak, akik benne hisznek. A festmény kompozíciója ezt az üzenetet vizuálisan is kifejezi: míg az asszony a fizikai vízért jött, Krisztus valami sokkal mélyebb ajándékot kínál neki.
A keresztény egyetemes üzenet
A történet egyben az evangélium egyetemességét is hangsúlyozza. Jézus nemcsak a zsidókhoz, hanem minden nemzethez jött, hogy megmentse őket. A samáriai asszony, aki egy vegyes népességhez tartozik, a pogányokat és a bűnösöket is jelképezi, akiket Jézus nem kirekeszt, hanem meghív a hitre. A festmény ezt a lelki folyamatot a testtartások és a kézmozdulatok finom dinamikáján keresztül érzékelteti. A festmény emlékeztet arra, hogy az igazi beteljesedést nem a földi dolgok, hanem Krisztus közelsége adja meg.


Lavinia Fontana (1552–1614) a kora újkori Európa egyik legkiemelkedőbb festőnője volt. Egy olyan korban alkotott, amikor a művészet főként férfiak által uralt területnek számított, és a nőknek kevés lehetőségük volt hivatásos festőként érvényesülni. „Krisztus és a szamaritánus nő a kútnál” című festménye nemcsak egy fontos bibliai történetet ábrázol, hanem egyfajta párhuzamot is kínál a korabeli nők társadalmi helyzetével, amelyben maga Fontana is élt és alkotott.
A 16. században a nők szerepe erősen korlátozott volt, különösen az értelmiségi és művészi pályákon.
A legtöbb nő számára a házasság és a gyermeknevelés volt az egyetlen elfogadott életút. Lavinia Fontana azonban apja, Prospero Fontana műhelyében tanult, és tehetségének köszönhetően hivatásos festőként is sikeres lett. Nemcsak portrékat és vallásos témájú műveket alkotott, hanem aktokat és történeti festményeket is, amelyeket hagyományosan férfi művészek privilégiumának tartottak.
Ahogy a samáriai asszony társadalma peremén állt, és Jézus találkozása vele szokatlan és merész tettnek számított, úgy Lavinia Fontana is átlépte kora korlátait, amikor nőként hivatásos festő lett. Mindkét nő egy férfiak által dominált világban élt, ahol döntéseik és tetteik kihívást jelentettek a hagyományos társadalmi normák számára.
A festmény középpontjában Krisztus és a samáriai asszony áll, akik a Jákob kútja mellett beszélgetnek. A kompozíció Fontana késő reneszánsz és kora barokk stílusának jellegzetességeit mutatja. Krisztus nyugodt és bölcs testtartásban ül, gyakran gesztikulálva, hogy tanító szerepét hangsúlyozza. Feje körül glória látható, amely isteni mivoltát emeli ki. A samáriai asszony elegáns ruházatban jelenik meg, amely Fontana portréfestői tehetségére is utal. Az asszony arckifejezése kíváncsi, figyelmes, jelezve, hogy megérintette Jézus szavainak mélysége. A táj kidolgozott, a kút környezete realisztikus, de a perspektíva és a fényhasználat már a barokk drámaiságot vetíti előre.
A samáriai asszony története mélyebb társadalmi és lelki üzenetet hordoz, amely különösen releváns a 16. századi nők szempontjából is. A samáriai asszony a társadalom peremén állt, mert több házassága és élettársi kapcsolata miatt kiközösítették. A 16. századi nők szintén szigorú erkölcsi elvárásokkal szembesültek, különösen a nemesi és polgári osztályban. A házasságon kívüli kapcsolatok vagy a független életvitel szinte elképzelhetetlen volt számukra.
Jézus egy nővel beszélgetett teológiai kérdésekről, ami radikális tett volt abban a korban.
A nő a tanítványává vált, és hitét továbbadta a városának. A 16. században a nők oktatási lehetőségei erősen korlátozottak voltak, különösen a felsőbb szinteken. Lavinia Fontana azonban kivétel volt: tanult nőként művészként dolgozott, és egy olyan világban érvényesült, ahol a férfiak domináltak.
A samáriai asszony önálló döntést hozott, amikor Jézus tanítását elfogadta és hirdette azt másoknak. Lavinia Fontana szintén saját útját járta: férjhez ment Gian Paolo Zappihoz, a férje támogatta művészi karrierjét, és ő lett az egyik első nő, aki saját műtermet vezetett.
Lavinia Fontana „Krisztus és a szamaritánus nő a kútnál” című műve nemcsak egy bibliai jelenet ábrázolása, hanem egy olyan üzenetet is hordoz, amely a 16. századi nők számára különösen fontos lehetett:
a nők is érdemesek a tudásra és a lelki fejlődésre, a társadalmi normák ellenére is lehetőség van a kiteljesedésre, az isteni szeretet és elfogadás nemtől és társadalmi helyzettől független.
Ez a festmény tehát nem csupán vallásos műalkotás, hanem a női egyenjogúság egyfajta előképeként is értelmezhető: egy női művész által megfestett női történet, amely kiemeli a nők lelki és intellektuális méltóságát egy olyan korban, amikor ezt gyakran megkérdőjelezték. Fontana és a samáriai asszony története egyaránt azt üzeni, hogy a női sors nem csupán a társadalmi normák követéséből állhat, hanem lehetőség nyílhat a megújulásra, a tanulásra és az önálló döntésekre.

Sieger Köder (1925–2015) német katolikus pap, festő és teológus, akinek művészete mélyen áthatott szimbolikus, biblikus és spirituális jelentésekkel. „A nő Jákob kútjánál” című festménye bár egyértelműen a bibliai történetet dolgozza fel, hiányzik a címből a megszokott „samáriai” jelző. Már a címadással is szeretné mondanivalóját kiterjeszteni. Köder művészetében az élénk színek, expresszív formák és szimbolikus elemek révén mély teológiai és emberi mondanivalót közvetít.
Jézus Krisztus egyszerű, emberközeli alakban jelenik meg, hangsúlyozva emberségét és közelségét.
Nem hierarchikus pozícióban ábrázolja magát, hanem egyenrangú félként fordul a nő felé. Szemei mély együttérzést tükröznek, mintha átlátna az asszony múltján és fájdalmán. A samáriai asszony Sieger Köder ábrázolásában nem csupán egy történelmi szereplő, hanem minden ember szimbóluma, aki keres valamit az életben, legyen az víz, szeretet vagy elfogadás. Arca töprengő, kérdő, vágyakozó – mintha egy belső harcot vívna Jézus szavai hallatán. A fény és árnyék határán áll, amely kifejezi a múlt terheit és az új kezdet lehetőségét.
Jákob kútja központi elem, amely a fizikai és lelki szomjúság kettős értelmét hordozza. Nem csupán a víz forrása, hanem a találkozás színtere, ahol az asszony múltja és jövője összekapcsolódik. A víz vizuális ábrázolása gyakran szimbolikus, lehet tiszta és ragyogó vagy zavaros, utalva a megtisztulás és a belső vívódás kettősségére. Sieger Köder művészete mindig a társadalom peremén élők felé fordul – legyen szó bűnösökről, kitaszítottakról vagy a világtól megtört emberekről.
Végső soron egyedül nézünk szembe az élet kihívásaival, egyedül kell megvívnunk harcainkat, egyedül kell szembenéznünk küzdelmeinkkel, félelmeinkkel, de ez a festmény rámutat, hogy valójában az élő víz tükröződésében ott van Jézus Krisztus, aki megváltott minket, aki új életet kínált számunkra, aki eltörölte bűneinket, és aki feltétel nélkül szeret.
A samáriai asszony a bibliai történetben Jézus első nem zsidó tanítványa lesz, és hitét továbbadja a városának.
Ez különösen fontos a korai és a mai keresztény közösségek számára, ahol a nők jelentős szerepet játszottak, játszanak a hit terjesztésében. Az üldöztetések idején a nők fontos szereplői voltak a keresztény mozgalmaknak, ezért az ő történeteik különösen inspirálóak.
A samáriai asszony története mindannyiunknak szól. Megmutatja, hogy Jézus ismeri a múltunkat, de nem ítél el, hanem kegyelmet kínál. Az élő víz ajándéka ma is elérhető mindenki számára, aki szomjazik Isten jelenlétére. Ahogy a samáriai asszony élete megváltozott Jézussal való találkozása után, úgy mindannyiunk számára nyitva áll a lehetőség, hogy megtapasztaljuk az ő szeretetét és megváltását.